play_arrow

keyboard_arrow_right

Listeners:

Top listeners:

skip_previous skip_next
00:00 00:00
playlist_play chevron_left
volume_up
  • cover play_arrow

    ΕΡΚΟ LIVE

Τοπικά Νέα

Έρευνα MaGBISE: Τι χρειάζονται οι επιχειρήσεις της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης για να ενισχύσουν την παρουσία τους στις διεθνείς αγορές

today13/08/2025 8:48 ΠΜ

Φόντο

Γεωγραφικό πλεονέκτημα διαθέτει η εξαγωγική επιχειρηματικότητα στην Ανατ. Μακεδονία – Θράκη, σύμφωνα με το ερευνητικό εργαστήριο MaGBISE

Έρευνα MaGBISE: Στρατηγικό σχέδιο για ενίσχυση της εξωστρέφειας των επιχειρήσεων στην Αν. Μακεδονία – Θράκη

Η περιοχή της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης (ΠΑΜΘ) έχει τη δυνατότητα να μετατραπεί σε διαπεριφερειακό κόμβο καινοτομίας, εμπορίου και βιώσιμης ανάπτυξης, αρκεί να υιοθετηθεί ένα συνεκτικό αναπτυξιακό πλαίσιο για τη στήριξη των εξαγωγικών επιχειρήσεων. Αυτό επισημαίνει η έρευνα του εργαστηρίου MaGBISE του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, υπό τον καθ. Δημήτριο Δημητρίου.

Συνδυασμός στρατηγικών εργαλείων και συνεργασιών

Η επιτάχυνση της εξωστρέφειας απαιτεί ενεργοποίηση θεσμικών εργαλείων, χρηματοδοτικών μέτρων και συνεργασιών. Η γεωγραφική θέση της ΠΑΜΘ προσφέρει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, που όμως παραμένει υποαξιοποιημένο.

Προκλήσεις μικρών επιχειρήσεων

Το 64% των εξαγωγικών επιχειρήσεων είναι μικρές (κάτω των 10 εργαζομένων), γεγονός που περιορίζει τις δυνατότητες στρατηγικής ανάπτυξης στις διεθνείς αγορές. Αν και το 30% βασίζεται κατά 50% ή περισσότερο στις εξαγωγές, κυρίως προς Βαλκανικές χώρες, η διείσδυση σε αγορές της ΕΕ παραμένει χαμηλή.

Τεχνολογία, συνεργασίες και υποδομές

Το 44% των επιχειρήσεων δίνει προτεραιότητα στον ψηφιακό μετασχηματισμό, ενώ το 70% ενδιαφέρεται για συνέργειες με ερευνητικά κέντρα. Ταυτόχρονα, υποδομές όπως οι τηλεπικοινωνίες, οι μεταφορές και η ενέργεια θεωρούνται κρίσιμες για την εξαγωγική δυναμική.

Ωστόσο, το υψηλό κόστος ενέργειας και μεταφορών αποτελεί βασικό εμπόδιο, με το 75% των επιχειρήσεων να δηλώνουν ότι επηρεάζει αρνητικά τη δραστηριότητά τους. Επιπλέον, πάνω από το 70% δεν έχει λάβει ποτέ εξειδικευμένη υποστήριξη για εξαγωγές.

Προώθηση κυκλικής οικονομίας και βιωσιμότητας

Οι περισσότερες επιχειρήσεις αναγνωρίζουν τη σημασία της κυκλικής οικονομίας και των βιώσιμων πρακτικών ως μέσο ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας και διαφοροποίησης στις διεθνείς αγορές. Η εταιρική κοινωνική ευθύνη αποκτά σταδιακά στρατηγικό ρόλο.

Προτάσεις πολιτικής και ενίσχυσης

Η μελέτη υπογραμμίζει την ανάγκη για μέτρα εξισορρόπησης του κόστους, όπως ενεργειακά και μεταφορικά «ισοδύναμα», καθώς και την ανάπτυξη logistics hubs και διασυνοριακών εμπορικών ζωνών.

Επιπλέον, προτείνεται:

  • Ανάπτυξη Export Hubs για εξειδικευμένη υποστήριξη των επιχειρήσεων.

  • Δικτύωση με το ΔΠΘ και φορείς καινοτομίας.

  • Αξιοποίηση του νέου γραφείου της Περιφέρειας στις Βρυξέλλες για ευρωπαϊκή χρηματοδότηση.

  • Δημιουργία συνεργατικών σχηματισμών με όμορες χώρες.

  • Παρακολούθηση κόστους και αποδοτικότητας μέσω ενός Παρατηρητηρίου Εφοδιαστικής Αλυσίδας.

Η συνολική στρατηγική στοχεύει στον μετασχηματισμό της ΠΑΜΘ σε διασυνοριακό επιχειρηματικό κόμβο, που θα αξιοποιεί τις τοπικές δυνατότητες με σύγχρονα εργαλεία, ενισχύοντας την εξωστρέφεια και την οικονομική ανθεκτικότητα της περιοχής.

Με αναφορές από:ot.gr/Επιμέλεια:ΜΚΜ

Συντάχθηκε από: ERKO.GR


erko.gr

Aποτελεί πιστοποιημένο συνεργάτη των Οργανισμών GEA και GRAMMO